Pravní služby - PODNIKATEL

Pracovní smlouvy

Připravíme Vaše pracovní smlouvy tak, aby byly v souladu s platnou právní úpravou a zároveň chránily Vaše zájmy. 

Pracovní smlouva je klíčový dokument, který upravuje vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Musí být uzavřena písemně a obsahovat podstatné náležitosti dle zákoníku práce. Správně sepsaná pracovní smlouva chrání práva obou stran a předchází budoucím sporům.

📌 Jaké jsou minimální náležitosti pracovní smlouvy?

  • Druh práce – přesné vymezení náplně práce - zaměstnanci nemůže být uložena práce, která je zjevně v rozporu s druhem práce, který byl sjednán v pracovní smlouvě
  • Místo výkonu práce – konkrétní adresa nebo více pracovišť - má mj. vliv i na hrazení cestovních výloh zaměstnanců
  • Den nástupu do práce – datum, kdy pracovní poměr vzniká
  • Písemná forma - pracovní smlouva musí být od prvního dne uzavřena písemně, jinak by šlo o tzv. práci na černo a zaměstnavateli hrozila vysoká pokuta od inspekce práce

⚠️ Na co si dát pozor při uzavírání pracovní smlouvy?

  • Nejasné nebo nevýhodné podmínky – Nepřesně definované povinnosti mohou vést ke sporům, nelze-li nejednoznačné ujednání vyložit pomocí podpůrných pravidel, platí, že se vykládá ve prospěch zaměstnance!
  • Zakázaná ujednání - Jsou-li v neprospěch zaměstnance oproti textu zákona, zpravidla budou absolutně neplatná.
  • Dohody místo pracovní smlouvy – Dohoda o provedení práce (DPP) a dohoda o pracovní činnosti (DPČ) neposkytují zaměstnanci stejnou ochranu jako pracovní smlouva, zároveň mají svá specifika a jejich úprava se v posledních letech podstatně měnila. Zaměstnavatel je nicméně ze zákona povinen zajišťovat plnění svých úkolů především zaměstnanci v pracovním poměru.
  • Smluvní pokuty – V pracovním právu jsou vůči zaměstnancům zakázány, aktuální jedinou výjimkou je smluvní pokuta za porušení konkurenční doložky.
  • Plnění zákonných povinností jako zaměstnavatele – Pro zaměstnavatele plyne ze zákona spousta povinností v oblastech vedení dokumentace, pracovních podmínek, BOZP, účetnictví, odvodů ad. Je třeba být informován o neustále probíhajících právních změnách, jinak zaměstnavateli může hrozit pokuta od Inspekce práce a případný neúspěch v soudních sporech se zaměstnanci.

✍️ S čím Vám můžeme pomoci?

  • Kontrola a úprava pracovních smluv – ověříme, zda smlouvy odpovídají zákonu a neobsahují problematická ustanovení
  • Vyjednání lepších podmínek – pomůžeme Vám upravit smlouvy ve Váš prospěch
  • Řešení sporů z pracovních smluv – zastoupíme Vás při neshodách se zaměstnancem u soudu
  • Zrušení nebo ukončení smlouvy – poradíme, jak správně ukončit pracovní poměr bez rizika pozdějších problémů
  • Řešení sporů s Inspekcí práce – pokud k Vám přišla inspekce nebo Vám již udělila pokutu, pomůžeme Vám v jednání s ní a pokusíme se minimalizovat negativní důsledky

🔎 Jak probíhá spolupráce?

  • Úvodní konzultace – projdeme Vaše požadavky a připravíme smlouvy na míru, reagující na Vaše pracovní prostředí
  • Právní analýza – navrhneme úpravy již stávajících smluv nebo doporučíme další kroky
  • Jednání s úřady a soudy – Zajistíme právní zastoupení a strategii obhajoby, abyste minimalizovali negativní důsledky a dosáhli co nejlepšího výsledku.
  • Dlouhodobá podpora – pracovní předpisy se neustále mění a je třeba je revidovat tak, aby reagovaly na aktuální právní úpravu - i s tím Vám rádi pomůžeme

Naše služby poskytujeme za transparentní ceny.

Ceník

Často kladené otázky

Ne. Pokud přijímáte zaměstnance do pracovního poměru na základě pracovní smlouvy, můžete mu dát výpověď pouze ze zákonem uvedených důvodů. Pokud byste si něco takového ujednali a zaměstnanec by s takovou výpovědí nesouhlasil, uspěl by u soudu a problém by s tím měl i inspektorát práce. V tomto kontextu je nejlepší při přijímání do pracovního poměru sjednat si zkušební dobu, která by se dle chystané novely zákoníku práce měla nově prodlužovat na max. 4 měsíce u běžnýc zaměstnanců a max. 8 měsíců u vedoucích zaměstnanců. (Momentálně - k 27. 3. 2025 jsou to zatím 3 měsíce a u vedoucích zaměstnanců 6 měsíců).

Zkušební dobu je třeba si v pracovní smlouvě ujednat. U zaměstnanců na DPP/DPČ je to sice také možné, nicméně se to nejeví jako takový problém, neboť jim můžete jako zaměstavatel a) dát výpověď z jakéhokoli důvodu nebo bez uvedení důvodu a b) výpovědní doba trvá pouze 15 dní. 

Ano i ne. Takto je to skutečně v zákoníku práce napsáno, nicméně to není úplně pravda. Důležité je, aby i v takovýchto případech nešlo o důvod diskriminační. Diskriminačními důvody může být např. věk, pohlaví, mateřství/ otcovství, náboženské vyznání, rasa, etnickcý původ nebo zdravotní postižení. Nelze tak například dát výpověď zaměstnanci proto, že už je moc starý, zaměstnankyni, protože otěhotněla nebo proto, že přišla do práce v hidžábu. (Neodúvodňují-li to specifické požadavky konkrétní vykonávané práce).

Potřebujete profesionální radu?

Domluvme se, jak Vám můžeme pomoci.

Sjednat první konzultaci

Úvodní schůzka do 30 min. zdarma.