Blog

Elektrické koloběžky, jednokolky a paragrafy

Koloběžky

S elektrickými koloběžkami a podobnými vozítky jako by se v poslední době roztrhl pytel. Lidé s nimi jezdí téměř všude, vozí na nich nákup domů, jezdí na nich do práce nebo je používají jen tak pro zábavu. Na první pohled tyto stroje mohou působit jako hračka, zákon to ale vidí jinak. Věděli jste například, že některé koloběžky jsou z pohledu zákona brány jako motorová vozidla, a dokonce je nutné mít povinné ručení? I na elektrokoloběžce platí dopravní předpisy, někdy jako na kolo, jindy jako na motorku. Níže se na tuto problematiku podíváme podrobněji. 

Kdy je koloběžka jen hračka a kdy už motorové vozidlo?

Zákon nerozlišuje elektrokoloběžky podle značky nebo vzhledu, ale především podle technických parametrů stroje. Lehká elektrokoloběžka s maximální rychlostí do 25 km/h a s motorem o nízkém výkonu (typicky do 250 W, resp. do 1000 W u dodatečně namontovaného motoru) se z právního hlediska bere jako obyčejné jízdní kolo. „Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka,“ uvádí § 57 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (dále jen „Silniční zákon“). To znamená, že při jízdě na takové koloběžce jste cyklista – platí pro vás obdobná pravidla jako pro jízdu na kole. Smíte tedy na silnici, cyklostezku nebo vyhrazený pruh pro kola. Na chodník či do pěší zóny ale s koloběžkou jezdit nesmíte, leda byste ji vedli vedle sebe podobně jako cyklista vede kolo. Na chodník se na koloběžce může jen ve výjimečném případě, nicméně platí, že koloběžku musíte vést. Dítě do 10 let má výjimku a na chodníku jet smí, větší děti a dospělí nikoliv. 

Pokud však vaše koloběžka překročí uvedené limity (jede rychleji než 25 km/h anebo má silnější motor), pak zákon počítá s tím, že jde vlastně o motorové vozidlo. Konkrétně taková koloběžka spadá do kategorie malých motocyklů (mopedů). V takovém případě se na vás vztahují stejné požadavky jako na motocykl a musíte například splňovat technické požadavky (brzdy, osvětlení apod.) obdobně jako u motorky a na chodník už s ní nesmíte vůbec. Jinými slovy, od režimu „hračka“ (různé malé elektrické koloběžky) k režimu „motorové vozidlo“ se přechází ve chvíli, kdy koloběžka svou konstrukcí a výkonem překročí stanovené hranice. Jakmile k tomu dojde, zákon na ni pohlíží jako na motocykl (moped) a vy se z „jezdců“ rázem stáváte řidiči motorového vozidla.

Elektrická jednokolka (monowheel)

A co elektrická jednokolka (tzv. monowheel)? Ta spadá do kategorie tzv. osobních přepravníků se samovyvažovacím zařízením podle § 2 písm. nn) Silničního zákona. Jednokolka nemá pedály ani sedadlo, ale obsahuje gyroskopické samovyvažovací senzory a motor. Podle zákona je považována za „osobní přepravník“, se kterým na chodníku smíte jet maximálně rychlostí chůze, jinak porušujete zákon. Při jízdě na monowheelu musíte využívat povrch určený pro cyklisty či chodce. Pokud není k dispozici cyklostezka, stezka pro chodce nebo smíšená stezka, můžete se výjimečně pohybovat při levé krajnici vozovky stejně jako chodec. Soudy v nedávném rozhodnutí potvrdily, že jednokolky nelze posuzovat jako jízdní kola, právě kvůli motoru a samovyvažovacímu zařízení. Tyto stoje tedy jednoznačně patří do samostatné kategorie osobních přepravníků.

Musím mít na elektrokoloběžce řidičák, přilbu nebo povinné ručení?

Dostáváme se k palčivé otázce. Co všechno musíte splňovat, aby úřady neměly při jízdě na elektrokoloběžce námitky? Odpověď opět vychází z předchozího rozdělení. Pokud je vaše koloběžka v „cyklistické“ kategorii (max. 25 km/h a výkon do 250 W, resp. 1000 W), řidičský průkaz nepotřebujete, neboť jezdíte z pohledu předpisů stejně jako cyklista. Neusněte ale na vavřínech a mějte ale na paměti, že ani jako cyklista nejste z obliga. Pořád musíte mít koloběžku vybavenou funkčními brzdami, odrazkami a světly a samozřejmě dodržovat pravidla silničního provozu. A pozor na pokuty – ani cyklista (tedy ani jezdec na malé elektrokoloběžce) nesmí být při jízdě pod vlivem alkoholu či drog.

Jestliže ale koloběžka svými parametry odpovídá motocyklu, situace se výrazně komplikuje. Musíte mít řidičské oprávnění skupiny B nebo alespoň AM (ŘP na malý motocykl s konstrukční rychlostí do 45 km/h), jinak na ni podle zákona vůbec nesmíte vyjet. Třídu (kategorii) své koloběžky si proto vždy ověřte, i když ji třeba půjčujete dítěti. To, že jde „jen koloběžku“, nic nemění na tom, že zákon vyžaduje po řidiči výkonnějšího stroje odpovídající řidičský průkaz. 

A helma? U lehkých koloběžek do 25 km/h zákon přilbu povinně nařizuje pouze osobám mladším 18 let. Pro dospělé je přilba sice doporučená, ale ne povinná. Naopak pro koloběžku zařazenou mezi motorky je přilba bezpodmínečně povinná pro každého řidiče (vyžaduje to Silniční zákon stejně jako u klasických mopedů a motocyklů). Jezdíte-li tedy na silnějším stroji bez helmy, hrozí vám stejná pokuta jako motorkáři.

Nově od dubna 2024 nezapomínejte také na pojistku. Jestliže spadnete do „motorového“ segmentu, musíte mít sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinné ručení). Zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (dále jen „Zákon o povinném ručení“), zavedl povinnost pojištění i pro vybrané malé dopravní prostředky. Rychlejší než 25 km/h nebo těžší než 25 kg (s rychlostí nad 14 km/h) – všechny takové koloběžky, segwaye či podobné „vozítka“ musejí mít podle nové úpravy povinné ručení. Naopak menší modely (do 25 km/h a lehké) pojišťovat zatím nemusíte, ty mohou jezdit na své vlastní nebezpečí, protože nespadají do definice vozidla dle zákona. Jakmile ale máte rychlejší model, který si výkonem může podat ruku třeba se starší malou motorkou, bez pojištění už to nepůjde. Vlastnictví koloběžky bez pojištění vás pak může vyjít draho podobně jako u motorek či aut, neboť hrozí pokuty až desítky tisíc korun a v případě nehody byste hradili škody ze svého.

Co když někoho srazím? A co když jsem si dal pivo?

Ani na koloběžce neujedete odpovědnosti. Každá nehoda se, stejně jako u kola nebo auta, posuzuje podle pravidel silničního provozu a odpovědnostních zákonů. Pokud způsobíte nehodu, měli byste ji vždy ohlásit policii a neprodleně také své pojišťovně, pokud máte sjednané povinné ručení či havarijní pojištění. Škodu budete muset nahradit stejně jako u jakéhokoliv jiného vozidla. Může jít o odpovědnost občanskoprávní (náhrada škody), a v závažnějších případech i o odpovědnost přestupkovou či trestní. Pozor, pokud jedete na výkonné elektrokoloběžce spadající mezi motorová vozidla, můžete při závažném porušení přijít i o řidičský průkaz (stejně jako na motorce či v autě). To u kola nebo pomalé koloběžky neplatí, v takovém případě hrozí maximálně pokuta.

Alkohol za řídítka? Ani v nejmenším. Pravidlo, že alkohol nepatří na silnici, totiž platí pro všechny stroje, které se pohybují samy. Jakmile jste na silnici na koloběžce, jste řidič a vztahuje se na vás Silniční zákon se všemi zákazy a postihy. Jinými slovy koloběžka není žádná revoluční výjimka, u níž by se tolerovalo to, co jinde ne. Jednou když jste venku a „jedete“, platí pro vás obdobná pravidla jako pro každého jiného řidiče. Jízda pod vlivem alkoholu je proto na elektrokoloběžce přísně zakázána a kontrolována policií. 

Co na to soudy?

Krajský soud v Praze svým rozsudkem ze dne 29.07.2025, č.j. 52 A 14/2024-38, podrobně vyložil právní režim elektrických jednokolek. Soud dospěl k závěru, že elektrická jednokolka je „osobní přepravník se samovyvažovacím zařízením“ podle § 2 písm. nn) zákona č. 361/2000 Sb. a že se na ni vztahuje § 60a zákona o silničním provozu. Z rozhodnutí plyne zejména toto:

  • Osoba na jednokolce může používat chodník nebo obdobné komunikace určené chodcům či smíšené stezky pro chodce a cyklisty, avšak pouze rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze.
  • Osoba na jednokolce může použít stezku vyhrazenou pro cyklisty (nebo oddělený pruh pro cyklisty) bez zvláštního omezení rychlosti (pokud místní úprava nestanoví jinak).
  • Pohyb po vozovce je subsidiární, tzn. že jednokolka smí být na vozovce pouze tehdy, není-li k dispozici chodník, stezka pro chodce, stezka pro chodce a cyklisty nebo jízdní pruh vyhrazený pro cyklisty. V takovém případě se jednokolka smí pohybovat pouze po levé krajnici nebo co nejblíže při levém okraji vozovky a osoby na osobním přepravníku se v takovém případě smí pohybovat jen jednotlivě za sebou.

Soud zamítl námitku, že by jednokolky měly být posuzovány obdobně jako jízdní kola. Zdůraznil, že jednokolky obsahují samovyvažovací zařízení a motor, což je řadí mezi osobní přepravníky. Soud rovněž poznamenal, že ačkoliv by diferencování podle technických parametrů (např. maximální konstrukční rychlosti) mohlo být oprávněné z hlediska budoucí legislativy, nelze tímto argumentem obejít povinnosti uložené současným zákonem. Rozsudek tedy konkretizuje, kdy je jízda jednokolky po vozovce přípustná a kdy může uživatel nést přestupkovou odpovědnost.

 

✍️ Checklist pro rychlou orientaci

Chodník / pěší zóna

  • Jednokolka: ✅ ANO, ale jen rychlostí chůze
  • Elektrokoloběžka ≤25 km/h: ❌ NE, ale je možno vést jako kolo
  • Elektrokoloběžka >25 km/h: ❌ NE

Cyklostezka / pruh pro cyklisty

  • Jednokolka: ✅ ANO
  • Elektrokoloběžka ≤25 km/h: ✅ ANO
  • Elektrokoloběžka >25 km/h: ❌ NE

Silnice / vozovka

  • Jednokolka: ✅ ANO, ale pouze v krajním případě; pouze pokud není k dispozici chodník nebo cyklostezka, pohybovat se po levé krajnici co nejblíže levému okraji
  • Elektrokoloběžka ≤25 km/h: ✅ ANO
  • Elektrokoloběžka >25 km/h: ✅ ANO, ale musí být registrovaná, pojištěná a řidič s řidičským oprávněním

 

Závěr

Elektrické koloběžky i jednokolky skvělá zábava i zjednodušení přepravy v rušených městech, ale pravidla mají. Většina běžných modelů spadá do režimu kola – jednodušší povinnosti, žádný řidičák, přilba povinně jen do 18 let. Jakmile ale překročíte 25 km/h, jste v režimu motorového vozidla: řidičák, přilba pro všechny, povinné ručení a přísnější postihy. Pokud máte z jakéhokoliv důvodu pochybnosti (nehodu, spor s pojišťovnou, podezření z přestupku či policejní vyšetřování), neotálejte a poraďte se s advokátem. Ozvěte se, pomůžeme vyložit vaši situaci a předejít zbytečným problémům.

Autor: Tomáš Brázda

Odborný dohled: Mgr. Petr Pernica

publikováno: 12 .11. 2025